Inhoud

Getagd in

Kapper heeft mijn haar verpest, wat zijn mijn rechten?

Michelle wilde graag haar zwarte haar lichter maken voor de zomer. Helaas pakte de kleur niet uit zoals zij graag wilde, en brak het haar na de behandeling ook helemaal af. Haar kapsel was geruïneerd! Wat nu?

Mislukte behandeling

Michelle ging daarna naar een andere kapper toe voor advies, die vertelde haar dat haar haar helemaal afgeknipt moest worden. Ook duurt het nog even voordat ze haar eigen haarkleur weer terug heeft. Michelle was natuurlijk helemaal van slag en was ook nog eens geld kwijt aan de mislukte behandeling wegens verkeerde haarkleur.

Schadevergoeding

Op aanraden van Miss Legal ging Michelle terug naar haar kapper en vroeg om een vergoeding. Maar de kapper gaf niet thuis. Hierdoor heeft Michelle Miss Legal verzocht hierin te bemiddelen. Miss Legal weet immers waar de consument recht op heeft in zo’n situatie. Miss Legal heeft een e-mail opgesteld die Michelle eerst uit haar eigen naam stuurde. Vaak werkt dat, maar deze kapper reageerde er niet op. Vervolgens heeft Miss Legal zelf een brief gestuurd en een schadevergoeding weten te bemiddelen van €350,00 en een jaar lang gratis kappersbehandelingen!

De kapper is meestal verzekerd tegen ongelukken

Gelukkig is dit goed afgelopen voor deze klant! Goed om te weten: de kapper is meestal verzekerd tegen dit soort ongelukken bij klanten. In de meeste gevalen betaalt de verzekeraar bij gewone beroepsfouten.

Wat als de kapper weigert mee te werken?

Wat nu als de kaper niet wil meewerken aan een oplossing? Miss Legal kan dan zelf namens jou onderhandelen met de kapper. En stel, de verzekeraar betaalt niet omdat zij geen aansprakelijkheid van de kapper erkennen. In dat geval kan je als consument je schade vorderen in een procedure. Bedraagt je schade minder dan €25.000 dan kan je naar de kantonrechter. Een kapper heeft een resultaatsverplichting. Dat betekent dat hij verplicht is om een bepaald resultaat te bereiken. Is het resultaat zoals overeengekomen niet bereikt, dan is er direct sprake van wanprestatie en dus schadeplichtigheid van de kapper.

Welke schade kan je vorderen bij de kapper?

De schade kan bestaan uit de kosten die je hebt gemaakt om de behandeling te ondergaan maar denk ook aan gevolgschade zoals extra behandelingen die nodig zullen zijn om het haar te herstellen bij beschadiging, aanschaf van pruiken als dat noodzakelijk is. Kortom elke schade die kan worden aangetoond door de klant, kan voor vergoeding in aanmerking komen.

Het stappenplan

  1. Indien je niet tevreden bent: betaal niet de rekening voor de mislukte behandeling!
  2. Maak foto’s, in het salon zelf, maar ook thuis. Heb duidelijke voor- en na foto’s en stuur deze altijd mee in correspondentie met de kapper;
  3. Indien je niet tevreden bent met de behandeling, maar verder geen schade lijdt, onderhandel dan een andere/betere behandeling om de situatie te herstellen;
  4. Indien je daadwerkelijke schade lijdt, zoals haaruitval, gebroken haar, brandwonden of dergelijke, maak direct een afspraak bij een specialist, zoals een huisarts, haarspecialist of dermatoloog voor advies en behandeling. Zorg er voor dat je alle bonnen en verwijzingen bewaart;
  5. Stuur een mail naar je kapper waarin je om een schadevergoeding verzoekt. Deze concept mail kan je hier downloaden.
  6. Geeft de kapper niet thuis, laat dan ons een brief naar de kapper opstellen. De kosten bedragen €90,75 incl. btw. Bestel de brief hier. Wij nemen direct contact met je op.

Over Miss Legal

Miss Legal is een one-stop-legalshop voor al jouw juridische vragen! Wij werken in teams van juristen, fiscalisten, financiële adviseurs, advocaten, notarissen, particuliere recherches, businesscoaches en psychologen. Miss Legal is internationaal actief met vestigingen in zeven landen: Nederland, België, Spanje, Portugal, Verenigd Koninkrijk, Turkije en Oekraïne. Binnen Miss Legal spreken we: Nederlands, Engels, Spaans, Russisch, Arabisch en Turks. Schakel Miss Legal in als strategisch partner die jou helpt met je juridische, financiële en fiscale vragen op het gebied van ondernemerschap, werk en familieleven.

Download
Share
Auteur

Miss Angelique is gespecialiseerd in consumentenrecht, verzekeringsrecht en letselschade. Indien nodig, procedeert zij namens haar cliënten voor de Geschillencommissie en de Kantonrechter. Angelique heeft verschillende reisorganisaties en nabestaanden juridisch mogen bijstaan na vliegtuig- en busrampen.
Meer artikelen
Uitnodiging

Summer High Tea

Op 14 augustus organiseert BrandedU samen met Miss Legal het “Summer High Tea” netwerkevenement in Amsterdam voor ambitieuze vrouwen! Zien we je daar?