Inhoud

Getagd in

Belastingaangifte, hoe doe je dat?

Als ondernemer kom je er niet onderuit: het financiële plaatje. Het is van groot belang om dit gedeelte op orde te hebben. Als dit niet zo is, kun je namelijk financiële schade of risico lopen. Hoe je dit voorkomt? Dat legt Miss Legal jou stap voor stap uit.

Belastingregels voor jouw bedrijf

Allereerst is het belangrijk om te bepalen welke belastingregels voor jouw bedrijf gelden. Dit is afhankelijk van je ondernemingsvorm. In ieder geval dient elke ondernemer (of je nu voor een eenmanszaak, maatschap of een V.O.F. kiest) in beginsel elk kwartaal btw-aangifte en elk jaar aangifte inkomstenbelasting te doen.
Belangrijk om te onthouden is dat als je je een paar dagen voor het einde van een kwartaal als ondernemer inschrijft (bijvoorbeeld 28 maart), je alsnog aangifte moet doen over het eerste kwartaal. Zelfs als je geen euro hebt omgezet. Dit geldt overigens ook voor latere kwartalen wanneer je geen omzet hebt behaald; zolang je als ondernemer staat ingeschreven bij de KvK en jij je onderneming niet hebt gestaakt, doe je aangifte.
Tevens is het belangrijk om een goede administratie op te zetten en bij te houden. Dit is wettelijk verplicht. Je bent bovendien verplicht om de administratie van je onderneming zeven jaar te bewaren. Dat geldt ook voor je rekeningafschriften.

Let op!

Bij een eenmanszaak, maatschap en V.O.F. dienen ook je rekeningafschriften van je privérekening bewaard te blijven. Let daar dus op als je van bank wisselt.

Soorten belastingaangiftes

De meeste kleine ondernemers ontvangen een verzoek om per kwartaal de aangifte omzetbelasting (btw) en jaarlijks de aangifte inkomstenbelasting in te dienen. Hier stuurt de Belastingdienst jou een brief over. Je doet als ondernemer dus minimaal vijf keer per jaar aangifte. In de onderstaande kalender zie je de deadlines voor de aangifte.
Belastingaangifte, hoe doe je dat?
Belangrijk hierbij is dat je aangifte omzetbelasting binnen moet zijn op de laatste werkdag van de aangiftetermijn. Je kunt geen uitstel aanvragen voor deze aangifte. Het leuke van de inkomstenbelastingaangifte is dat er twee termijn deadlines zijn. Bovendien kun je voor deze aangifte wél uitstel aanvragen.

De meeste ondernemers hebben de omzetbelasting al snel door en doen dit dan ook liever zelf. Als startende ondernemer krijg je vaak meer btw terug dan dat je betaalt. Je bent bezig met het opzetten van je zaak en daar komen diverse kosten en investeringen bij kijken. De aangifte inkomstenbelasting is voor veel ondernemers nieuw. Miss Legal kan jou helpen met het regelen van je financiële zaken, het doen van aangiftes en het opstellen van jaarrekeningen.

Ik heb geen melding gekregen om belastingaangifte te doen

Heb je betaald werk gedaan? Of heb je vermogen? Dan moet je – ook als de Belastingdienst jou geen brief heeft gestuurd – aangifte doen.

Zelf je belastingaangifte doen?

Als startende ondernemer weet je vaak niet hoe je op de juiste manier je administratie kunt bijhouden. Zelf administratie doen is te riskant, want je weet niet of je het goed doet. Daarnaast is administratie niet iets wat je graag doet. Je wilt je juist focussen op je bedrijf, doen waar je goed in bent en wat je leuk vindt.

Geloof jij voldoende in je eigen kunnen, kennis en krachten? Dan start het avontuur voor jou nadat je je hebt ingeschreven bij de KvK. Binnen een week krijg je je inloggegevens van het ondernemersgedeelte van de website van de Belastingdienst. Je dient deze gegevens zelf te activeren. Je kunt natuurlijk ook iemand anders vragen om dit te doen. Veel boekhoudkantoren hebben speciale software, waardoor jij niets hoeft te doen.

Maar wacht eens, verlies je dan niet de grip op jouw aangifte? Nee, je kunt altijd opnieuw je logingegevens opvragen en activeren. Houd er rekening mee dat dit ongeveer tien werkdagen in beslag neemt.

Je belastingaangifte uitbesteden

Stap 1: MoneyBird

Wil jij je belastingaangifte liever volledig uitbesteden aan een boekhouder? Dat is eigenlijk geen optie, want jij blijft ten alle tijden verantwoordelijk voor je eigen boekhouding. En geloof ons, boekhouders weten niet altijd wat het beste voor je is en kunnen fouten maken. Ook Miss Legal heeft lang gezocht naar de beste oplossing voor haar eigen administratie. Deze hebben wij inmiddels gevonden! Dat delen we graag met onze lezers.

Wij doen onze administratie met MoneyBird, in combinatie met een financieel adviseur en fiscalist. MoneyBird is heel makkelijke software om je administratie bij te houden. Het mooie aan MoneyBird is dat je de facturen volledig in jouw huisstijl kunt opmaken. Bij offertes worden je algemene voorwaarden automatisch meegestuurd (als je dit vooraf eenmalig hebt ingesteld). Men kan de offerte online ondertekenen (ook via de telefoon!) en je algemene voorwaarden gemakkelijk inzien. Als je offerte is geaccepteerd, kun je de offerte met één druk op de knop factureren.
De inkoopfacturen gaan net zo makkelijk. Zo kun je je bonnen inscannen met de MoneyBird-app. De facturen die je per mail hebt ontvangen kun je doorsturen naar een speciaal voor jou ontworpen e-mailadres, zodat het direct wordt gekoppeld aan je account. Niet alleen makkelijk, maar ook nog eens leuk! Bovendien kun je met MoneyBird overal ter wereld inloggen. Zo heb je altijd inzicht in je volledige administratie. Geen papieren facturen of mappen meer! Alles online en zelfs op je telefoon (Miss Legal houdt van online werken en tools om de #workfromwherever-lifestyle toe te kunnen passen). Nee, helaas heeft Miss Legal geen aandelen in MoneyBird. We delen gewoon graag onze geheimen met jou. MoneyBird vervangt voor ons bijna alle werkzaamheden van een boekhouder!
Daarnaast heeft MoneyBird de optie om je bestanden in Excel-formaat te exporteren, zodat je elders voor jezelf een backup maakt. Het is aan te raden dit ieder kwartaal tijdens je aangifte te doen. Mocht er een keer iets met MoneyBird gebeuren, dan heb je in ieder geval een backup. Heb je geen Moneybird? Dan is het advies om de administratie hoe dan ook digitaal te bewaren. Als het even kan op een externe harde schijf. Zo voorkom je dat wanneer je computer crasht of wanneer er in jouw huis brand uitbreekt, je administratie verloren gaat. Jij blijft immers verantwoordelijk voor jouw administratie!

Tip:

Voor een gemakkelijke kopie van jouw bonnen, gebruik de Scannable-app op je telefoon. Je kunt de bonnen opslaan in je fotobibliotheek en deze vervolgens uploaden in je MoneyBird-account of mailen naar je MoneyBird e-mailadres. Bewaar deze scans ook op je externe harde schijf. Of stuur ze naar een standaard e-mailadres (bijvoorbeeld van Gmail) dat je gebruikt voor je administratie.

Stap 2: Financiële experts

Naast het feit dat wij zelf de administratie netjes bijhouden in MoneyBird, hebben wij een aantal financiële experts ingeschakeld die hier vervolgens mee aan de slag gaan.
Zo hebben wij Miss Jaimy, belastingconsulent en financieel adviseur. Zij helpt ons met het lezen en begrijpen van onze cijfers en ons bedrijf daarop aan te sturen (belangrijk voor iedere ondernemer!). Daarnaast verzorgt Jaimy onze belastingaangifte, ook van onze andere bedrijven Miss Psychology en Bizzy Beezz Agency.
Jaimy werkt samen met onze Miss Esther, fiscaal jurist. Esther is gespecialiseerd in belastingwetgeving en weet alles over het besparen van belasting. Ook willen we onze Miss Chadya niet vergeten! Chayda lost al jaren voor onze cliënten geschillen met de Belastingdienst op en helpt ondernemers met het opstellen en controleren van overeenkomsten van opdracht conform de wet DBA.
Jaimy, Esther en Chayda zorgen er dus voor dat we hulp kunnen inschakelen of advies kunnen vragen van een fiscalist op het gebied van besparen, terwijl wij de aangiftes uitbesteden aan onze financiële experts en daarbij controle over onze administratie houden. Heb jij ook behoefte aan een financieel en/of fiscaal partner? Iemand die jou helpt met het inrichten van je administratie? Neem dan contact op met Miss Legal!

Over Miss Legal

Miss Legal is een internationaal kantoor met vrouwelijke professionals in zeven landen: Nederland, België, Spanje, Portugal, Verenigd Koninkrijk, Turkije en Oekraïne. Binnen Miss Legal spreken we: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, Russisch, Arabisch en Turks. Miss Legal empowert graag haar cliënten om (ook zelf) hun zaken op te lossen. Dat doen wij middels begrijpelijke adviezen, handige blogs en inspirerende workshops. In de afgelopen vier jaar hebben we op deze wijze 700.000 mensen mogen empoweren. Miss Legal heeft geen traditionele kantoren, spreekuren of inloopdagen van negen tot vijf. Wij werken volledig online, snel en zijn zeven dagen per week bereikbaar.

Fixed Fee

Bij ons betaal je niet per uur, maar een vast bedrag per sessie, advies of oplossing. Miss Legal werkt in teams van juristen, fiscalisten, financiële adviseurs, advocaten, notarissen, particuliere recherches, business coaches en psychologen. Hiermee is Miss Legal de enige one-stop-legalshop waar je hulp krijgt op alle mogelijke gebieden, zowel nationaal als internationaal. Afhankelijk van je vraag, koppelen wij jou aan een specialist die jouw contactpersoon wordt en met wie je eventueel ook face to face kunt afspreken. Schakel Miss Legal in als strategisch partner die jou helpt met je juridische, financiële en fiscale vragen op het gebied van ondernemerschap, werk en familieleven. Zie ook onze ‘zusjes’, Miss Psychology en Bizzy Beezz!

Share
Auteur

Miss Legal is een laagdrempelig juristenkantoor met toegankelijke informatie, professionals en online tools. Miss Legal bestaat uit juristen, advocaten, fiscalisten, psychologen en (business) coaches die landelijk opereren.
Meer artikelen
Uitnodiging

Summer High Tea

Op 14 augustus organiseert BrandedU samen met Miss Legal het “Summer High Tea” netwerkevenement in Amsterdam voor ambitieuze vrouwen! Zien we je daar?